Hello to you, Kathmandu!

24 september 2018 - Kathmandu, Nepal

Daar ben ik weer! Update nr. 3 maarliefst. Zoals beloofd, met meer info over kathmandu en de hostel waar we in verblijven. Uiteindelijk heb ik besloten om nu alleen dag 1 en 2 te posten omdat er veel gebeurt is op dag 1 en 3 en de post dus ander veels te lang zou worden. Geloof me maar, als ik toegeef dat het te lang is, is het ook echt te lang. Maar ook net zoals de vorige updates zal ook hier onder een korte samenvatting staan!

De hostel- susan en ik slapen in een kamer met in totaal drie stapelbedden. Daarvan delen wij er eentje. De andere bedden werden gehuurd door een Fransman, Gregory, een Australische meisje, April en een Ier, Paul. Inmiddels is de Fransman er alweer vandoor en hebben we weer twee bedden over. Naast de bedden in de kamer, hebben we ook een grote kast met kleine kluisjes, waarvan Susan en ik er ook eentje delen. Daar bewaren we onze tablets en paspoorten waneer we slapen of een dagje uit gaan. Elk bed heeft gelukkig ook een stopcontact, twee usb-porten, een lampje en een ventilator! Ja ja, maar dat betekend wel dat je probeert te slapen als er 3 of 4 ventilatoren in de kamer aan staan... Bij ons op de verdieping zijn er in totaal 4 slaapkamer en een badkamer. Twee kamers met 6 bedden en een kamer met 8, oftewel, er kunnen 20 mensen op onze verdieping slapen en ik denk dat we nu met z'n tienen zijn. De badkamer heeft 3 wc's en 2 douches, die heerlijk koud zijn in de ochtend. Daarnaast hebben we ook af en toe een waterprobleem, dan komt er geen water meer uit de kraan en willen de wc's dus ook niet doorspoelen. Maar... Het is wel redelijk schoon en erg gezellig. Bij de receptie is er een grote ruimte waar je lekker kan zitten en wat kan eten en drinken. Daar is altijd wel iemand te vinden om mee te kletsen, op die manier horen we ook van anderen wat zij aanbevelen om te doen en waar bijvoorbeeld een geldautomaat is die Europese bankkaarten accepteert (daar zijn er niet veel van). Dit is dan ook waar wij iedere ochtend ontbijt eten en 's middags wat drinken. Dit brengt mij naar het volgend interessante punt van zake. Geld.

Een algemene mistverstand is het aannemen dat alle Rupies hetzelfde zijn. Maar nee hoor, je hebt Indiase Rupies en Nepalese Rupies. Voor ons geld (haha) natuurlijk de Nepalese Rupies. €1 is hetzelfde als 135 RS, alles wat we zien moeten we dus eerst delen door 135. Gelukkig is dat een stuk makkelijker dan je zou denken want het duurste product dat we nog gezien hebben was ongeveer €6 en dat was een hele dure soort bier. Een flesje Coca Cola/Fanta/Sprite kost bijvoorbeeld maar 35 cent en we vonden het opvallend dat onze koekjes even veel kosten als de zonnebrand crème die we moesten kopen (€1.70) meestal zit daar nogal een verschil in..

Dag 1 in Kathmandu kwamen we een beetje laat op gang. We waren ook nog behoorlijk kapot van onze lange vlieg-trip en hadden het 's nachts nog erg warm. Het eerste wat wij moesten doen toen we opstonden was... Een pinautomaat zoeken. We hadden namelijk niks, maar dan ook echt niks, geld meer over. De avond ervoor (toen we aankwamen) hebben we maar een bordje patatjes gedeeld om toch maar wat binnen te krijgen. Daarna aten we lekker bij de hostel, ik had een broodje met avocado, ei en veel mayonaise (klinkt vreemd maar is echt heel lekker!) en susan had een 'cheese sandwich (oftewel een broodje gezond). Omdat we allebei nog er moe waren en nog veel te doen hadden besloten we om maar even naar de Monkey Temple te lopen. Na ongeveer een half uur kwamen we daar aan.. Onder aan een heeeele lange trap. Poeh, dat was pittig zeg! En dan konden we niet eens gewoon lopen.. Nee, je moet steeds eerst stoppen en wachten op de aapjes en apen om langs te lopen en met elkaar te stoeien voor je voeten. Ze zagen er niet zo lief uit als in Tarzan. Ik begin nu een beetje te twijfelen of Disney wel een reëel beeld geeft van de werkelijkheid... Maar goed, we hebben het overleefd en hebben er wel prachtige foto's aan overgehouden. De foto's kun je trouwens ook hier ergens zien, ik denk onderaan.. Of bovenaan bij het kopje 'foto's'. Boven aan de trap kwamen we bij de tempel/stupa (een stupa is trouwens een massief witte bol van steen). Daaromheen waren natuurlijk enorm veel gebedsvlaggetjes en duiven.. Die twee dingen gaan blijkbaar altijd samen. We hadden een prachtig uitzicht over Kathmandu en hebben dan ook heel veel foto's gemaakt. Daarnaast hebben we ook natuurlijk een rondje gelopen en aan de verschillende draai- dingen gedraaid. Dit zou er blijkbaar voor zorgen dat wij veel geluk krijgen in het leven.. Hier hebben we trouwens ook iets geleerd wat ons later nog vaak van pas zou komen. Loop altijd met de klok mee om een tempel/stupa/monument heen. Tot slot hebben we nog heerlijk gegeten 's avonds bij een restaurant. We hebben lekkere steaks gegeten en enorme bieren gedronken (€11 totaal).

Dag 2 waren we van plan veel te lopen. We hebben lekker uitgeslapen en vervolgens ook weer rustig ontbeten bij de hostel. Vervolgens begonnen we aan de 1.5 uur lopen trip naar Buddha/Bouhda Stupa. We waren al goed onderweg om 12.00, we hadden al 45 minuten gelopen door ontzettend drukke straten en wegen overgestoken met 6 rijbanen. Om toch nog even bij de komen van de drukt, maar vooral ook de warmte, namen we even een pauze bij een restaurantje. Twee drankjes verder besloten we toch maar een taxi te nemen voor de overige 45 minuten. Slim idee was dat. We hadden een hele aardige, beleefde en rustige chauffeur in een ontzettend oude, zielige autootje. Maar na een kwartiertje waren we er al. De stupa van Buddha was ook weer groot, wit en rond met een torentje bovenop. Maar eromheen was een heel wijkje gebouwd met leuke kleine winkeltjes en weer veel duiven en gebedsvlaggetjes. Dit keer waren de foto's nog mooier want nu was er een prachtige blauwe lucht boven ons hoofd. Het enige wat een beetje tegenviel was het verf.. Dat zul je op de foto's ook zien. De vloer en dak van de stupa zaten vol met witte verfstrepen... Wat niet de bedoeling was, denken we... Na een lange taxirit weer terug naar het hostel hebben we ons weer even gesetteld in de open-ruimte. We hebben daar onder het genot van koekjes en water lekker geschreven en getypt over onze dag en leuke foto's uitgewisseld.

Beknopte samenvatting: de hostel- erg gezellig met z'n zessen op een kamer, best schoon maar had wel ook de nodige kwalen. Dag 1 - Monkey temple! Met, uiteraard, erg veel aapjes, zie foto's. Dag 2 - eerst lopen naar Buddha Stupa, later toch maar met de taxi. Ook weer hele leuke foto's!

De volgende post zal waarschijnlijk gaan over dag 3 en 4 in Kathmandu en misschien nog een extra dagje...

Bedankt voor het lezen en je geduld!

Lara

1. Mari Steyn:
    25 september 2018
    Kathmandu! Ek het nooit geweet dis so indrukwekkend nie. Lyk my julle gaan lekker fiks word van al die stap.