Ajuu Kathmandu!

26 september 2018 - Kathmandu, Nepal

Hi, hi! We zijn alweer bij de vierde update beland! Inmiddels is dit de tweede deel dan ons avontuur in Kathmandu en ik denk dat het voorlooping ook even ons laatste is, maar dat zullen we nog wel zien. Net zoals bij de vorige updates, zal ook hier een korte samenvatting onder staan!

Dag 3 begon wel wat eerder dan de vorige. Om 10 uur hebben we weer lekker ontbeten bij de hostel, dit keer heb ik ook maar een broodje gezond met patatjes genomen, en het was ook nog eens erg lekker. Vervolgens hebben we onze backpacks weer ingepakt en hebben we nog even beneden in de open ruimte wat Fanta gedronken en lekker gelezen. Rond het middaguur zijn we met onze backpacks richting het volgend verblijf gegaan, dit keer een heerlijk hotel! Het was maar 15 minuten lopen van de hostel naar het hotel maar ik voelde me rug al sterk klagen over het gewicht van mijn tas. Ik denk dat het ook wel komt omdat ik al mijn spullen in mijn grote tas heb gestopt ipv te verdelen over mijn kleine tas ook. Misschien toch wel handig voor de volgende keer... Het hotel bood ook nog eens aan om ons kosteloos te upgraden naar een beter, luxer, kamer. daar hebben we natuurlijk geen nee tegen gezegd! Nu hebben we een bad en een douch die alleen wij kunnen gebruiken! En een tv, maar die hebben we nog niet zo heel erg gemist. Na het even rustig zitten besloten we te bedenken wat we zouden gaan doen vandaag. Omdat de wifi even heel gek deed besloot ik maar eens ouderwets mijn reisboekje over Nepal erbij te pakken. Met behulp van het boekje hebben we dan ook de rest van de dag volledig in kunnen plannen, er staat nog veel meer nuttigs in dan ik me had voor kunnen stellen. Bijvoorbeeld hoeveel Rupies reëel is voor een taxi of hoe laat je het beste kan gaan, wat je vooral moet zien en wat te duur is dat het eigenlijk niet de moeite waard is... Kortom, ik ben zeer over de indruk met mijn mooie boekje! Uiteindelijk besloten we eerst te vertrekken naar Pashuphtinath Tempel en daarna naar Patan, Durban sqaure. Pashuphtinath Tempel was een ervaring die ik nooit weer vergeet. Dit is waar alle Hindoe mensen/lichamen worden gecremeerd, bij een rivier. Ik vond het moeilijk om ernaar te kijken en heb er ook geen foto's van gemaakt. Het ritueel wat de mensen uitvoerden vond ik wel interessant of te bewonderen. Toch sta je er wel vreemd bij, je ziet hoe de nabestaanden huilen en nog zorgen voor de persoon terwijl wij in een groep met andere toeristen een meter of twee achter hen staan. Voor meer info kun je het beter zelf even op google opzoeken, ik heb geen behoefte om precies uit te typen wat ik zag. Naast dit alles waren er nog wel een paar andere mooie tempels in de buurt en leuke kleine winkeltjes waar ze allerlei toeristisch spulletjes verkopen. Vervolgens was het tijd voor Patan, Durban square. Hier waren een heleboel ouder tempels bij elkaar. In tegenstelling tot de dag ervoor waar alles wit geverfd was en vol met gebedsvlaggetjes, waren deze tempels allemaal voornamelijk van hout en steen gebouwd. Hier kwamen wij er pas echt achter hoeveel schade de aardbeving in 2015 ter weeg gebracht. Om bijna alle tempels heen staan steigers om te helpen bij het herbouwen. Daarnaast zijn er foto's te zien van de tempels vóór en ná de aardbeving, er is ook te zien dat ze al wel de goede weg op gaan met de verbouwingen. Na de lange dag uit namen we om 17.00 uur maar weer een taxi terug naar ons hotel. Later besloten we om nog even de was te doen.

Dag 4 begon nóg wat eerder.. Ja ja, we komen ooit nog eens uit bij het normaal, op tijd opstaan! Baby steps.. Dit keer kwam het door het ontbijt, bij het hotel waar we nu zitten zit het ontbijt inbegrepen bij de prijs. Maar, het ontbijt staat alleen klaar tót 10 uur. Oftewel, wij moesten een wekker zetten zodat we op tijd wakker werden om nog mee te genieten van het ontbijt. Dat was achteraf ook zeker de moeite waard. Vooral de eitjes en het mango-sap maakten het zo lekker. Na het ontbijt heeft het ons nog wel even geduurd om te beslissen wat we zouden doen. Uiteindelijk besloten we om een taxi te nemen naar de Kopan Monastrey en vanaf daar 45 minuten te lopen naar, hou je vast, Gokarneshwor Mahadev Tempel. Omdat dit alles wel een eindje weg zit van het hotel, (5 km oftewel 50 minuten) besloten we het thuisfront ook maar even op de hoogte te houden van onze plannen. En jeetje, wat heb ik vaak aan ze teruggedacht tijdens die taxirit. Wanneer we aan het wegglippen waren met de taxi tegen een stijle bergrand op met losse stenen en modder.. Ik, en volgens mij de taxi chauffeur ook, was er heilig van overtuigd dat we de top niet zouden bereiken zonder nieuwe schrammen en deuken in de auto. Ik zou voor geen goud met mijn mooie Mini die berg op hebben gereden.. Maar ja, dat zegt ook weinig, ik zou mijn Mini de hele Nepal-trauma niet aandoen. Wat een vreselijk verkeer rijgedrag is hier te zien. Trouwens vooral ook hele oude auto op de weg. Heb ook nog geen BMW of Mini kunnen spotten. Alleen volkswagen en Renaults... Maar okee, de Kopan Monastrey was erg mooi! Dit is een plaats waar je meditatie cursussen kunt volgen voor 10 dagen tot 5 maand. Hier lopen een heleboel monniken rond, van rond de 6 tot 80 jaar oud. Verder was er ook een hele mooie tuin met een fontein en drie enorme monumenten die blijkbaar erg belangrijk zijn voor het boeddhistisch geloof. Na de mooie tuin te hebben bekeken zijn we vertrokken voor onze hike naar Gokarneshwor Mahadev Tempel. De hike duurde uiteindelijk wel iets langer dan 45 minuten maar dat komt voornamelijk omdat we ook af en toe moesten stoppen om te puzzelen waar we naar toe moesten of hoe we het beste aan de overkant van een veld met koeien, water, modder en bouwpuin konden komen. Gelukkig was het lopen best leuk en niet zo zwaar, het was alleen wel erg warm, omdat de bestemming waar we uitkwamen, de Gokarneshwor Mahadev Tempel, erg saai en vies was. We werden erg aangekeken en er waren alleen een paar bedelaars en zwervers rond het vervallen tempel. We bleven er dan ook niet lang rondhangen en besloten maar terug te gaan naar het hotel. Na een taxirit van ruim een uur waren we weer gesetteld in het hotel.

Dag 5, onze laatste dag in Kathmandu... Rustig begint niet eens te beschrijven hoe onze dag verliep. Vroeg opgestaan voor het ontbijt en daarna weer lekker terug in bed geklommen voor een paar uurtjes. Verder heb ik lekker weer even met mijn ouders gekletst aan de telefoon, ik merkte ook dat ik daar ook even behoefte aan had. Het is fijn om hier lekker van me af te schrijven maar ik mis ook wel iemand om het aan te vertellen en om weer te horen hoe het met iedereen gaat thuis en met de familie. Naast slapen hebben we uiteindelijk besloten om te lopen naar de Garden of Dreams daar hebben we lekker gepicknickt en foto's gemaakt. Daar waren trouwens ook een hoop nieuwsgierige eekhoorns! De rest van de dag en avond hebben we onze backpacks weer ingepakt en zijn we weer vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende ochtend weer eens heerlijk vroeg onze bedden uit moesten... Maar daar vertel ik de volgende keer wel meer over!

Beknopte samenvatting: dag 3, ingecheckt bij een nieuwe, luxe, hotel. Verder ook Pashuphtinath Tempel en daarna Patan, Durban sqaure bezocht. Daar hebben we eerst een crematie bijgewoond en daarna bij een deel van Kathmandu bezocht die erg getroffen is door de aardbeving in 2015. Dag 4, de taxi genomen naar de Kopan Monastrey en vanaf daar 45 minuten gelopen naar Gokarneshwor Mahadev Tempel (erg teleurstellend). Dag 5, hebben we bijna niets gedaan! We hebben lekker lamg geslapen en op bed gelegen en zijn nog even naar de een park geweest.

Thats all folks! De volgende keer meer over onze nieuwe bestemming en verblijf.

Bedankt voor het lezen en je geduld!

Lara

Van reisblog naar fotoboek